Яскраві тони VIII Всеукраїнського конкурсу ім. М. Д. Леонтовича.


Переглянути Фотоальбом

«Сяйвом радісним оповитий» відзвучав останній акорд VIII Всеукраїнського хорового конкурсу ім. М. Д. Леонтовича. Подія, яку по праву можна назвати однією з найбільш довгоочікуваних у хоровому житті України цієї осені. Головними засновниками та організаторами цього конкурсу є Міністерство культури, Національна всеукраїнська музична спілка та Хорове товариство імені Миколи Леонтовича. Слід підкреслити, що своєрідне відродження конкурсу відбулося також завдяки сприянню Українського культурного фонду.


Даний проект спрямований на виховання нової мистецької еліти України, зміцнення творчих зв’язків серед хормейстерів та молодих людей, що обрали своїм фахом український хоровий спів, усвідомлення ними хорового мистецтва як питомої галузі української культури через відродження з небуття пластів української духовності. Конкурс є потужним стимулом для хорових колективів у шляху до вдосконалення творчості, до навчання, обміну, можливо, навіть запозичення певних особливостей, «родзинок» майстерності. Саме тому, слід зазначити, що завданням конкурсу було охопити якомога ширший ореол української хорової традиції. Адже відомо, що у кожному регіоні нашої держави свої виконавські та диригентські особливості.


Відбір конкурсантів проводився у декілька етапів. Перший тур на міжрегіональному рівні у багатьох містах України: Одесі, Тернополі, Рівному, Дніпрі, Маріуполі, Харкові, Івано-Франківську, Ужгороді та Києві. А фінал, вже у столиці, у Малому Залі Національної Музичної Академії України ім. П. І. Чайковського. Прослуховування та оцінювання хорових колективів здійснювало журі у складі провідних хорових диригентів та композиторів України, прізвища яких вже не потребують додаткових епітетів та переліку регалій, їхня майстерність та відданість хоровій справі говорять самі за себе: Леся Дичко, Галина Горбатенко, Еміл Сокач, Олександр Тарасенко, Андрій Сиротенко та голова журі Євген Савчук.


Чим запам’ятався конкурс ім. М. Леонтовича цьогоріч? Чи став він тою рушійною силою, що здатна відновити хвилю всеукраїнського хорового руху? Нам слід нарешті згадати, що хоровий спів в Україні є своєрідним стратегічним об’єктом на міжнародній мистецькій арені. Адже коли сто років тому, новоствореній Українській Державі слід було заявити про себе цілому світові, довести свою окремішність від імперської культури, керівництво УНР ухвалило створення Республіканської хорової капели на чолі із геніальним О. Кошицем, тріумфальний гастрольний тур Європою та Америкою якої в дуже короткий термін відкрив світові українське мистецтво. Важливим є те, що цьому передував потужний хоровий рух, що описаний у спогадах сучасників тих подій.
Отож, чи можемо ми стверджувати, що хоровий рух відроджується? На мою думку так. Як показав конкурс, не зважаючи на те, що у нашої країни великі труднощі з фінансуванням мистецьких галузей, оскільки доводиться творити і виживати в умовах як війни на сході України, так і гібридної війни, митці існують не «завдяки», а «наперекір» усім цим обставинам. Тут згадується вислів Вінстона Черчілля «Якщо ми скоротили витрати на культуру, то за що ми тоді воюємо?», але це вже питання риторичне.
Також хотілося б відзначити зацікавленість слухача такими музичними подіями, адже на гала-концерті переможців, Малий зал НМАУ був вщент переповнений. Цей факт свідчить про те, що «не хлібом єдиним» живуть наші громадяни!
У конкурсі ім. М. Леонтовича взяли участь близько тридцяти колективів з багатьох міст нашої держави. До фінального, другого туру пройшли вісімнадцять хорів у трьох номінаціях: однорідні хори, камерні та мішані.


ОДНОРІДНІ ХОРИ
1) Народний жіночий академічний хор ім. С. Фоміних Миколаївського коледжу культури і мистецтв, художній керівник та диригент – заслужений працівник культури України Тетяна ОСТРОВСЬКА.
2) Народний аматорський жіночий хор «Ярославна», художній керівник та диригент – Луїза КОВАЛЕНКО.
3) Жіночий хор «Розмай» Харківської гуманітарно-педагогічної академії, художній керівник та диригент – Юлія ІВАНОВА.
4)Студентський хор «Дівочі мрії» Львівського музичного коледжу ім. С. Людкевича, художній керівник та диригент – Надія ПОВОРОЗНИК.
5) Хор духовенства Рівненської єпархії «Анафора», художній керівник та диригент – Ольга ТИМКІВ.
КАМЕРНІ ХОРИ
6) Студентський хор «Запоріжжя» Запорізького музичного училища ім. П. Майбороди, художній керівник та диригент – Оксана БРАТЦЕВА.
7) Камерний хор «Moravski», художній керівник та диригент – Олена РАДЬКО.
8) Академічний камерний хор Тернопільської обласної філармонії, художній керівник та диригент – заслужений артист України Святослав ДУНЕЦЬ.
9) Камерний хор «Воскресіння» Свято-Воскресенського катедрального собору м. Івано-Франківск, художній керівник та диригент – Володимир РУДНИЦЬКИЙ.
10) Камерний хор «Alba» Сумського вищого училища мистецтв і культури ім. Д. Бортнянського, художній керівник та диригент – Оксана ДОЛЕНКОВА.
11) Хор студентів кафедри хорового диригування Рівненського державного гуманітарного університету, художній керівник та диригент – Олександр ОДИНЕЦЬ.
12) Муніципальний камерний хор «Галицькі передзвони», художній керівник та диригент – заслужений діяч мистецтв України Ігор ДЕМ’ЯНЕЦЬ.
МІШАНІ ХОРИ
13) Хор Житомирського музичного училища ім. В. Косенка, художній керівник та диригент – Андрій МОРОЗЮК.
14) Народний камерний хор «Crescendo» Криворізького державного педагогічного університету, художній керівник та диригент – Вікторія СЕРГЄЄВА.
15) Хор «Subito» Чернівецького обласного коледжу мистецтв ім. С. Воробкевича, художній керівник та диригент – Валентина ГОРДЕЙ.
16) Хор Одеської Національної музичної академії ім. А. Нежданової, художній керівник – заслужений працівник культури України, професор Григорій ЛІОЗНОВ, диригенти-хормейстери – Галина ШПАК та Валерій РЕГРУТ.
17) Хор Дрогобицького музичного коледжу ім. В. Барвінського, художній керівник та диригент – Богдан БОНДЗЯК.
18) Хор «Молодість» Хмельницького музичного коледжу ім. В. Заремби, художній керівник та диригент – Наталія БОРОДАВКО.


Перш за все хотілося б відмітити надзвичайний ентузіазм керівників та співаків згаданих колективів. Так як горіли їхні очі та серця, неможливо забути. Колективам вдалося показати усі свої уміння і не тільки вокальні. Це і супровід хорових творів інструментами, цікаві пантоміма та хореографія, навіть невеликі театралізовані постановки (шкода лиш, що розміри сцени Малого залу не дозволяли повноцінно їх продемонструвати).
У програмі конкурсу звучали твори різних стилів та напрямків. Крім обов’язкових творів М. Леонтовича, що зацікавили багатством інтерпретацій, ми почули і чудові українські канти, партесні та класичні хорові концерти, прекрасні обробки українських (можна було прослідкувати поступ цього жанру від М. Леонтовича до його сучасних послідовників, і хочеться вірити, що Миколі Дмитровичу сподобалося б як розвивається його справа!). Також прозвучало різноманіття зарубіжної хорової музики від англійського мадригалу до найкреативніших здобутків сучасного хорового мистецтва, що стали, мабуть, домінантою конкурсу!


Проте аналізуючи виступи колективів хотілося висловити певні зауваження, хоча швидше навіть побажання.
Перш ніж братися за твір потрібно досконало вивчити його стилістику, як композиційну так і виконавську: особливості звуко – та формотворення. Не завжди це вдавалося особливо з концертами Д. Бортнянського та з іншими подібними творами. Тут потрібна не тільки художньо-емоційна складова ( тут у нас, українців все гаразд), але й інтелектуальна. Досить часто хоровим колективам бракувало найелементарніших елементів хорової звучності : строю, інтонації, ансамблю, дикції. І ніякі сценічні і акустичні експерименти, потужні сольні голоси не зможуть вразити слухача, якщо бракуватиме цих елементарних складових, без яких і хор – не хор, і навіть ансамбль солістів – не ансамбль солістів. Тому що навіть аматорський хор, який володіє цими навиками прозвучить краще, ніж хор з амбітними сольними співаками.
Прикро, що серед однорідних колективів взяв участь лише один чоловічий колектив Хор духовенства Рівненської єпархії «Анафора». Невже в Україні немає достойних чоловічих хорів? Сподіваємося, що наступний конкурс відкриє нам нові імена і колективи!
Хотілося б також відмітити надзвичайне різноманіття, часто кардинальну відмінність вокальних шкіл, що у хорах зазвичай є таким собі лакмусовим папірцем. Велике прохання до диригентів звертати увагу на вокальне виховання співаків, і вчасно виявляти недоліки та працювати над ними! Хотілося б вірити, що «доба сопрано та тенорів», яку зараз спостерігають більшість хормейстерів доповниться тембровим багатством низьких голосів.


І тепер коротко про переможців:
Найвищу нагороду Конкурсу Гран-прі, медаль та грошову премію, по праву здобув мішаний хор студентів Одеської національної музичної академії ім А. Нежданової (диригент – Галина Шпак) – вразили майстерною роботою хормейстера, тембровим багатством, монолітністю звучання!
Лауреатами Конкурсу в номінації ОДНОРІДНІ ХОРИ з врученням Диплому, медалі та грошової премії стали:
І Премія – Жіночий хор ім. С. Фоміних (м. Миколаїв, диригент – Тетяна Островська) – змусили глядачів вкотре слухати і дивитися затамувавши подих!;
ІІ Премія – студентський хор “Дівочі мрії” Львівського музичного коледжу ім. Ст. Людкевича (диригент – Надія Поворозник) – надзвичайний вишкіл, і звичайно, львівський шарм, зачарували слухачів!;
ІІІ Премія – Жіночий хор “Розмай” Харківської гуманітарно-педагогічної академії (диригент – Юлія Іванова) – «Ой сивая зозуленька» М. Леонтовича, як обов’язковий твір – мабуть найкраща серед виконуваних!;
В номінації КАМЕРНІ ХОРИ з врученням Диплому, медалі та грошової премії:
І Премія – Івано-Франківський Муніципальний камерний хор “Галицькі передзвони” (диригент – Ігор Дем’янець) – дивовижна щирість виконання, прекрасний ансамбль хористів!;
ІІ Премія – камерний хор “Moravski” (м. Київ, диригент – Олена Радько) – Як бачимо колектив, що позиціонує себе як аматорський, достойний конкурент професійних!;
ІІІ Премія – студентський хор “Запоріжжя” Запорізького музичного училища ім. П. Майбороди (диригент – Оксана Братцева) – Особлива «джазова» харизма юних співаків, нікого не залишила байдужим!;
В номінації МІШАНІ ХОРИ з врученням Диплому, медалі та грошової премії:
І Премію розділили:
Хор студентів Житомирського музичного училища ім. Віктора Косенка (диригент – Андрій Морозюк) та студентський хор “Subito” Чернівецького обласного коледжу мистецтв ім. Сидора Воробкевича (диригент – Валентина Гордей) – надзвичайно достойні колективи, що виховують чудових хормейстерів!;
ІІ Премія – хор “Crescendo” факультету мистецтв Криворізького державного педагогічного університету (диригент – Виктория Сергеева) – прекрасні молоді митці та цікаві інтерпретації!
ІІІ Премію в цій номінації Журі прийняло рішення не присуджувати.


VIII Всеукраїнський хоровий конкурс ім. Миколи Леонтовича завершено! Результати конкурсу показали, що наша українська хорова спільнота, попри усі обставини готова творити, відроджувати, зберігати власні співочі традиції та бути відкритою до нових світових тенденцій. Це надзвичайно тішить та надихає! Отож до зустрічі на IX Всеукраїнському хоровому конкурсі ім. Миколи Леонтовича у 2021 році!



Ольга Засадна
кандидат мистецтвознавства,
викладач кафедри хорового диригування.