Літня хорова академія в Одесі – перший досвід збірної України по хоровому співу

Олена Грицюк викладач КНУКіМ Хоровий спів – корінний жанр національного музичного мистецтва України. Для нової хвилі розвитку цього жанру на території країни виникла ідея започаткувати нову форму в Україні, яка натомість вже є розповсюдженою в Європі – хорову академію. Цього літа з 25 червня по 2 липня в Одесі на базі Одеської національної музичної академії ім.А.Нежданової пройшла перша в Україні Літня Хорова Академія. Ініціатором її проведення стало Всеукраїнське хорове товариство імені Миколи Леонтовича Національної всеукраїнської музичної спілки. Цього року ЛХА було справедливо вирішено присвятити Артемію Веделю у зв`язку з 250-річним ювілеєм від дня народження геніального українського церковного композитора, скрипаля, співака і регента.  Метою та завданням Хорової Академії стали розвиток і пропаганда українського хорового співу, реалізація всіх можливих заходів, що розвиватимуть у молодих диригентів-хормейстерів навички і професійні вміння в методиці роботи з хором, поглиблюватимуть набуті знання під керівництвом кращих хормейстерів та музикознавців України. Таким чином в графік Академії були включені щоденні хорові репетиції, теоретичні лекції та практичні майстер-класи, а також творчі зустрічі з визначними діячами хорової культури сьогодення. Метою та завданням Хорової Академії стали розвиток і пропаганда українського хорового співу, реалізація всіх можливих заходів, що розвиватимуть у молодих диригентів-хормейстерів навички і професійні вміння в методиці роботи з хором, поглиблюватимуть набуті знання під керівництвом кращих хормейстерів та музикознавців України. Таким чином в графік Академії були включені щоденні хорові репетиції, теоретичні лекції та практичні майстер-класи, а також творчі зустрічі з визначними діячами хорової культури сьогодення. ЛХА направлена на студентську молодь України, на розвиток навичок, а головне на знайомство та укріплення дружніх стосунків серед студентства, що в перспективі може відіграти важливу роль у подальшому розвитку хорового мистецтва країни. Таким чином цього року було сформовано хоровий колектив із півсотні студентів із семи вузів України. В ЛХА взяли участь такі вузи: Дніпропетровська академія музики ім. М.І.Глінки, Київський інститут музики ім. Р.М.Глієра, Київський національний університет культури і мистецтв, Львівська національна музична академія ім. М.В.Лисенка, Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського, Одеська національна музична академія ім. А.В.Нежданової та Харківський національний університет мистецтв ім. І.П.Котляревського. Отже, недільного червневого ранку в курортну Одесу почали прибувати делегації зі всіх куточків країни. До речі Одеса як місце першого проведення ЛХА була обрана не випадково. Окрім наявності колоритної літньої атмосфери, моря та гарної погоди, Одеса є центром цілої хорової школи, започаткованої Пігровим К.К. Базою провдення ЛХА стала Одеська середня спеціалізована музична школа-інтернат ім. професора Петра Столярського. Це приміщення наче було створене для розміщення учасників ЛХА і стало затишним осередком хорового життя, маленьким хоровим містечком на цей тиждень. Кімнати, оснащені фортепіано, в яких проживали і займалися учасники, їдальня, прекрасний репетиційно-концертний зал розмістилися навколо затишного дворику, який організатори ЛХА теж підлаштували під проведення неофіційних зустрічей та вечірок. Наступного дня розпочався божевільний тиждень, з надзвичайно щільним графіком, щоденними п`ятигодинними репетиціями, в поєднанні з лекціями, майстер-класами та цікавими екскурсіями. Втілити основну ідею ЛХА – створення збірного студентського хору – взяли на себе провідні хормейстери, знані не лише в Україні, а й за її межами. Галина Горбатенко, художній керівник та головний диригент жіночого хору Київського Інституту музики ім. Глієра, лауреат багатьох міжнародних конкурсів, Заслужений діяч мистецтв України. НаталіяКречко, завідувач кафедри академічного хорового мистецтва Київського національного університету культури і мистецтв, художній керівник і головний диригент студентського хору «Anima», лауреат міжнародних конкурсів, Заслужена артистка України. Еміл Сокач, художній керівник і головний диригент Ужгородського академічного камерного хору «Кантус», лауреат міжнародних конкурсів, Народний артист України.Олександр Тарасенко, хормейстер Національного академічного театру опери та балету ім. Шевченка, доцент Національної музичної академії України ім. Чайковського, голова Всеукраїнського хорового товариства ім. Миколи Леонтовича Національної Всеукраїнської музичної спілки, лауреат міжнародних конкурсів, Заслужений діяч мистецтв України. Окрім практичних занять, учасники Академії мали змогу підійти до вивчення запропонованої музики і з теоретичної сторони. На протязі тижня були проведені лекції на теми «Творчість Артемія Веделя у контексті української та європейської музичної культури», «Старовинні вокальні твори в умовах сучасної хорової практики» та «Інтерпретація творів композиторів доби західноєвропейського бароко для вокального ансамблю». Доктор мистецтвознавства, професор Львівської національної музичної академії імені М.В.Лисенка Шуміліна О.А. ознайомила слухачів з віхами життя і творчості Артемія Веделя та звернулася до музично-теоретичного розбору деяких хорових концертів композитора. На живій та емоційній лекції кандидата мистецтвознавства, керівника ансамблю старовинної музики «Vox animae» Хмілевської-Даньшиної Н.В. учасники мали можливість з новим розумінням відкрити прийоми у виконанні старовинної вокальної музики. Кречко Н.М. у формі майстер-класу зі студентами КНУКіМ показала як на практиці підійти до розучування творів доби західноєвропейського бароко. Особливою подією для учасників ЛХА стала зустріч з професором Ліозновим Г.С., яскравим представником одеської хорової школи та прямим послідовником Пігрова К.К. Зустріч, організована кафедрою хорового диригування ОНМА, була настільки теплою і затишною, що присутні мали щастя спостерігати справжнє диво, яке буває дуже нечасто – імпровізацію Григорія Семеновича на роялі. У властивій для себе манері колоритного одеського гумору Ліознов коментував свою гру, а після блискучого виконання імпровізації на тему відомого «Щедрика» отримав шквал овацій від присутніх. Під час Академії учасники мали змогу і відпочити. Приємне враження залишила постановка опери П.І. Чайковського «Іоланта» в Одеському Національному Академічному театрі опери та балету. А також учасники мали можливість потрапити в підземне місто під час екскурсії в Одеські катакомби. Варто згадати, що і на глибині кількох метрів артисти не упустили момент заспівати кілька творів, отримавши нові досить незвичні враження. Неймовірним задоволенням було спостерігати за роботою хормейстерів на репетиціях. Активно дієвий, дружелюбний, завжди енергійний Тарасенко. Власна, вимоглива, дуже жива та емоційна Горбатенко. Чуттєва, строга, зосереджена, але життєрадісна, Кречко. Надзвичайно толерантний, галантний, доброї душі людина, відкритий та щирий Сокач. Разом вони створили концертну програму, яка показала часовий стик бароко та сучасності, а також протиставлення української та західно-європейської музики. Твори, які були вибрані хормейстерами справді є перлинами хорової музики. Таким чином на заключний концерт, який відбувся в останній день Академії, була сформована змістовна, різноманітна і вишукана програма. Отже, у великій залі ОНМА прозвучали: 1.А. Ведель Хоровий концерт «Ти моя кріпость, Господи» (диригував О. Тарасенко) 2.М. Дилецький «Иже образу Твоему» (диригувала Г. Горбатенко) 3.К. Гаспаріні «Adoramus Te» (виконав вокальний ансамбль «Anima» під керівництвом Н. Кречко) 4.А. Лотті «Vere languores nostros» (виконав вокальний ансамбль «Anima») 5.Г. Алегрі «Miserere Mei Deus» (диригував Е. Сокач) 6.Л. Маренціо «Scaldava il sol» (диригувала Г. Горбатенко) 7.К. Монтеверді «Lasciate mi morire» (виконав вокальний ансамбль «Anima») 8.Дж. Гастольді «Amor Vittorioso» (виконав вокальний ансамбль «Anima») 9.З. Кодай «Miserere» (диригував Е. Сокач) 10.І. Алексійчук «Свят, Свят, Свят Господь Саваоф» (диригувала Г. Горбатенко) 11.Б. Фроляк «Сонце заходить» (диригував Е. Сокач) 12.Л. Бардош «Cantemus» (диригувала Г. Горбатенко) На гала-концерті Академії зала була переповнена слухачами. До Одеси приїхали як студенти, так і викладачі з багатьох навчальних закладів різних міст України, а також просто охочі відвідати концерт та шанувальники хорового мистецтва. Вцілому атмосфера була по-сімейному затишною та творчою, аплодисменти – дружніми та тривалими після кожного твору. Протягом концерту в залі панував особливо піднесений настрій. Складалося враження, що і виконавці, і слухачі, відкрили для себе нову, проникливу, форму відчуття хорової музики. Навіть добре відомі та здавалося б безліч раз виконані твори звучали особливо і по-новому. А останній звучний та всепоглинаючий унісон концертної програми, наче лавина, був «випущений» хором в зал і відгукнувся шаленими оваціями слухачів. Цьогорічна масштабна хорова подія могла б не набрати такого розмаху, якби не безкорисна допомога генерального партнера Літньої Хорової Академії, голови об`єднання «Сила громад» Андрія Карпенка. Є надія, що завдяки таким людям як Андрій Карпенко, що розуміють цінність духовного розвитку для майбутнього нашої держави, буде відроджуватися інститут меценатства культури. І поряд з прізвищем Терещенко, з`являться і прізвища наших сучасників. Ця людина допомогла втілити творчі задуми організаторів в реальність. А головним задумом ЛХА було створення всеукраїнської дружби між молодим поколінням хормейстерів. І міцні прощальні обійми учасників перед від`їздом показали, що все вдалося. Метою та завданням Хорової Академії стали розвиток і пропаганда українського хорового співу, реалізація всіх можливих заходів, що розвиватимуть у молодих диригентів-хормейстерів навички і професійні вміння в методиці роботи з хором, поглиблюватимуть набуті знання під керівництвом кращих хормейстерів та музикознавців України. Таким чином в графік Академії були включені щоденні хорові репетиції, теоретичні лекції та практичні майстер-класи, а також творчі зустрічі з визначними діячами хорової культури сьогодення. ЛХА направлена на студентську молодь України, на розвиток навичок, а головне на знайомство та укріплення дружніх стосунків серед студентства, що в перспективі може відіграти важливу роль у подальшому розвитку хорового мистецтва країни. Таким чином цього року було сформовано хоровий колектив із півсотні студентів із семи вузів України. В ЛХА взяли участь такі вузи: Дніпропетровська академія музики ім. М.І.Глінки, Київський інститут музики ім. Р.М.Глієра, Київський національний університет культури і мистецтв, Львівська національна музична академія ім. М.В.Лисенка, Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського, Одеська національна музична академія ім. А.В.Нежданової та Харківський національний університет мистецтв ім. І.П.Котляревського. Отже, недільного червневого ранку в курортну Одесу почали прибувати делегації зі всіх куточків країни. До речі Одеса як місце першого проведення ЛХА була обрана не випадково. Окрім наявності колоритної літньої атмосфери, моря та гарної погоди, Одеса є центром цілої хорової школи, започаткованої Пігровим К.К. Базою провдення ЛХА стала Одеська середня спеціалізована музична школа-інтернат ім. професора Петра Столярського. Це приміщення наче було створене для розміщення учасників ЛХА і стало затишним осередком хорового життя, маленьким хоровим містечком на цей тиждень. Кімнати, оснащені фортепіано, в яких проживали і займалися учасники, їдальня, прекрасний репетиційно-концертний зал розмістилися навколо затишного дворику, який організатори ЛХА теж підлаштували під проведення неофіційних зустрічей та вечірок. Наступного дня розпочався божевільний тиждень, з надзвичайно щільним графіком, щоденними п`ятигодинними репетиціями, в поєднанні з лекціями, майстер-класами та цікавими екскурсіями. Втілити основну ідею ЛХА – створення збірного студентського хору – взяли на себе провідні хормейстери, знані не лише в Україні, а й за її межами. Галина Горбатенко, художній керівник та головний диригент жіночого хору Київського Інституту музики ім. Глієра, лауреат багатьох міжнародних конкурсів, Заслужений діяч мистецтв України. НаталіяКречко, завідувач кафедри академічного хорового мистецтва Київського національного університету культури і мистецтв, художній керівник і головний диригент студентського хору «Anima», лауреат міжнародних конкурсів, Заслужена артистка України. Еміл Сокач, художній керівник і головний диригент Ужгородського академічного камерного хору «Кантус», лауреат міжнародних конкурсів, Народний артист України.Олександр Тарасенко, хормейстер Національного академічного театру опери та балету ім. Шевченка, доцент Національної музичної академії України ім. Чайковського, голова Всеукраїнського хорового товариства ім. Миколи Леонтовича Національної Всеукраїнської музичної спілки, лауреат міжнародних конкурсів, Заслужений діяч мистецтв України. Окрім практичних занять, учасники Академії мали змогу підійти до вивчення запропонованої музики і з теоретичної сторони. На протязі тижня були проведені лекції на теми «Творчість Артемія Веделя у контексті української та європейської музичної культури», «Старовинні вокальні твори в умовах сучасної хорової практики» та «Інтерпретація творів композиторів доби західноєвропейського бароко для вокального ансамблю». Доктор мистецтвознавства, професор Львівської національної музичної академії імені М.В.Лисенка Шуміліна О.А. ознайомила слухачів з віхами життя і творчості Артемія Веделя та звернулася до музично-теоретичного розбору деяких хорових концертів композитора. На живій та емоційній лекції кандидата мистецтвознавства, керівника ансамблю старовинної музики «Vox animae» Хмілевської-Даньшиної Н.В. учасники мали можливість з новим розумінням відкрити прийоми у виконанні старовинної вокальної музики. Кречко Н.М. у формі майстер-класу зі студентами КНУКіМ показала як на практиці підійти до розучування творів доби західноєвропейського бароко. Особливою подією для учасників ЛХА стала зустріч з професором Ліозновим Г.С., яскравим представником одеської хорової школи та прямим послідовником Пігрова К.К. Зустріч, організована кафедрою хорового диригування ОНМА, була настільки теплою і затишною, що присутні мали щастя спостерігати справжнє диво, яке буває дуже нечасто – імпровізацію Григорія Семеновича на роялі. У властивій для себе манері колоритного одеського гумору Ліознов коментував свою гру, а після блискучого виконання імпровізації на тему відомого «Щедрика» отримав шквал овацій від присутніх. Під час Академії учасники мали змогу і відпочити. Приємне враження залишила постановка опери П.І. Чайковського «Іоланта» в Одеському Національному Академічному театрі опери та балету. А також учасники мали можливість потрапити в підземне місто під час екскурсії в Одеські катакомби. Варто згадати, що і на глибині кількох метрів артисти не упустили момент заспівати кілька творів, отримавши нові досить незвичні враження. Неймовірним задоволенням було спостерігати за роботою хормейстерів на репетиціях. Активно дієвий, дружелюбний, завжди енергійний Тарасенко. Власна, вимоглива, дуже жива та емоційна Горбатенко. Чуттєва, строга, зосереджена, але життєрадісна, Кречко. Надзвичайно толерантний, галантний, доброї душі людина, відкритий та щирий Сокач. Разом вони створили концертну програму, яка показала часовий стик бароко та сучасності, а також протиставлення української та західно-європейської музики. Твори, які були вибрані хормейстерами справді є перлинами хорової музики. Таким чином на заключний концерт, який відбувся в останній день Академії, була сформована змістовна, різноманітна і вишукана програма. Отже, у великій залі ОНМА прозвучали: 1.А. Ведель Хоровий концерт «Ти моя кріпость, Господи» (диригував О. Тарасенко) 2.М. Дилецький «Иже образу Твоему» (диригувала Г. Горбатенко) 3.К. Гаспаріні «Adoramus Te» (виконав вокальний ансамбль «Anima» під керівництвом Н. Кречко) 4.А. Лотті «Vere languores nostros» (виконав вокальний ансамбль «Anima») 5.Г. Алегрі «Miserere Mei Deus» (диригував Е. Сокач) 6.Л. Маренціо «Scaldava il sol» (диригувала Г. Горбатенко) 7.К. Монтеверді «Lasciate mi morire» (виконав вокальний ансамбль «Anima») 8.Дж. Гастольді «Amor Vittorioso» (виконав вокальний ансамбль «Anima») 9.З. Кодай «Miserere» (диригував Е. Сокач) 10.І. Алексійчук «Свят, Свят, Свят Господь Саваоф» (диригувала Г. Горбатенко) 11.Б. Фроляк «Сонце заходить» (диригував Е. Сокач) 12.Л. Бардош «Cantemus» (диригувала Г. Горбатенко) На гала-концерті Академії зала була переповнена слухачами. До Одеси приїхали як студенти, так і викладачі з багатьох навчальних закладів різних міст України, а також просто охочі відвідати концерт та шанувальники хорового мистецтва. Вцілому атмосфера була по-сімейному затишною та творчою, аплодисменти – дружніми та тривалими після кожного твору. Протягом концерту в залі панував особливо піднесений настрій. Складалося враження, що і виконавці, і слухачі, відкрили для себе нову, проникливу, форму відчуття хорової музики. Навіть добре відомі та здавалося б безліч раз виконані твори звучали особливо і по-новому. А останній звучний та всепоглинаючий унісон концертної програми, наче лавина, був «випущений» хором в зал і відгукнувся шаленими оваціями слухачів. Цьогорічна масштабна хорова подія могла б не набрати такого розмаху, якби не безкорисна допомога генерального партнера Літньої Хорової Академії, голови об`єднання «Сила громад» Андрія Карпенка. Є надія, що завдяки таким людям як Андрій Карпенко, що розуміють цінність духовного розвитку для майбутнього нашої держави, буде відроджуватися інститут меценатства культури. І поряд з прізвищем Терещенко, з`являться і прізвища наших сучасників. Ця людина допомогла втілити творчі задуми організаторів в реальність. А головним задумом ЛХА було створення всеукраїнської дружби між молодим поколінням хормейстерів. І міцні прощальні обійми учасників перед від`їздом показали, що все вдалося.